torsdag 30. april 2009

«Gud har en mening med det»

(28. april cirka kl. 1615)

Når du er elleve år, så er forlatte, israelske militærposter så spennende at det nesten er umulig å holde seg unna. Nabil Hassan var på vei hjem fra oppdagelsesferd da det smalt utenfor byen Arabsaleem.

Han mistet den høyre foten og hørselen på høyre øre. I tillegg var høyre arm og venstre bein full av beinfragmenter. I dag er han tjue år. Han har fått proteser og mikrolån av organisasjonen Tamkeen Association for Independent Living, som igjen er støttet av Norsk Folkehjelp.

Nada Ismail, manager på senteret til Tamkeen, er tydelig stolt av Nabil. Lånet er forlengst nedbetalt. Først dreiv Nabil en internettkafé. Nå er han innehaver av en butikk som tilbyr vannpiper og tobakk.

- Jeg ser ingen grunn til å være bitter eller sår. Historien om mitt liv er skrevet av Gud. Gud har en mening med det. Insha’Allah, sier Nabil og smiler.
- Hva gjør du for å koble av?
- Jeg sitter med PCen min eller TVen. Eller så er jeg sammen med venner og familie. Jeg liker ikke å være alene.


Ravi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar